عفونت لثه چیست؟

قبل از پاسخ به سوال آیا عفونت لثه باعث بیماری قلبی می شود؟  بهتر است کمی آشنایی با عفونت لثه داشته باشیم.

عفونت لثه به معنای وجود هرگونه چرک و التهاب در بافت لثه می ‌باشد و معمولاً با بروز درد و تورم لثه ‌ها همراه است. این بیماری به دلیل فعال شدن سیستم ایمنی مخاطی دهان و پاسخ آن به عوامل عفونی مختلف ایجاد می‌شود و با متورم کردن لثه و پر خون کردن آن موجب بروز ناراحتی ‌ها و علائم اولیه بیماری در مبتلایان می‌ شود.

عفونت لثه

بیماری قلبی

بیماری‌های قلبی طیف وسیعی از انواع مختلف مشکلات قلب و عروقی را در بر می‌گیرند که عبارتند از:

• «آریتمی» (Arrhythmia): ناهنجاری ریتم تپش قلب
  • «آترواسکلروز» (Atherosclerosis): سخت شدن دیواره سرخرگ‌ها
  • «کاردیومیوپاتی» (Cardiomyopathy): ضعف ماهیچه‌های قلبی
  • «نقایص مادرزادی قلب» (Congenital Heart Defects): طیفی از بیماری‌های قلبی ایجاد شده در دوران جنینی
  • «بیماری عروق کرونر» (CAD): ایجاد پلاک در عروق قلب است و برخی اوقات بیماری قلبی ایسکمیک نامیده می‌شود.
  • عفونت‌های قلبی: بر اثر باکتری‌ها، ویروس‌ها یا انگل‌ها

در ادامه به ارتباط بین دهان و قلب خواهیم پرداخت پس با ما تا انتهای متن همراه باشید.

عفونت لثه باعث بیماری قلبی می شود؟

بنابر شواهدی که اخیراً در مورد ارتباط مابین سلامت دهان و دندان و بیماری‌های قلبی به دست آمده؛ بیمار با لثه‌ی عفونی (در مرحله متوسط یا پیشرفته) بیشتر از فردی با لثه‌ و دندان‌های کاملاً سالم در معرض بیماری‌های قلبی و سکته خواهد بود.

باکتری حاصل از عفونت لثه از داخل دهان به سیستم گردش خونی که در میان بافت لثه است می رود. این باکتریها مانند باکتریهایی است که در پلاکهای داخل عروقی است . باکتری های دهان به پلاکهای سیستم گردش خون می چسبند و در شکل گیری پلاک های داخل عروقی و لخته شدن خون مشارکت می نمایند .

مطالعات نشان داده ۲۵٪ افرادی که بیماری لثه دارند بیماری قلبی هم دارند و این مسئله بیشتر در مردان زیر ۵۰ سال شایع است.

ارتباط عفونت لثه با بیماری قلبی

باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها از طریق جریان خون از دهان به سایر نقاط بدن از جمله قلب منتقل می‌شوند. زمانی که راه این باکتری‌ها به قلب باز می‌شود، خود را به مناطق آسیب دیده متصل می‌کنند و سبب التهاب می‌شوند.

این مسئله به بیماری‌هایی مانند اندوکاردیت و عفونت لایه داخلی قلب منجر می‌شود. به گفته انجمن قلب آمریکا، سایر بیماری‌های قلبی عروقی مانند آترواسکلروز (گرفتگی عروق) و فشارخون بالا و سکته مغزی نیز با التهاب ناشی از باکتری‌های دهان مرتبط است. انتقال باکتری‌ها و عوامل عفونی از ریشه دندان به قلب، نقطه آغاز اختلال در سلامت قلب خواهد بود.

عفونت لثه باعث بیماری قلبی می شود؟

آیا مسواک زدن خطر حمله قلبی را كاهش می‌دهد؟

طبق مطالعات انجام شده، میان پاکیزگی و بهداشت دهان و دندان و خطر ابتلا به بیماری‌ قلبی ارتباط مستقیم وجود دارد. همچنین میان بهداشت دهان و خصوصا سلامت لثه، با كاهش خطر ابتلا به حملات قلبی، رابطه مستقیم وجود دارد.

در نتیجه مسواك زدن مرتب و مراقبت از سلامتی لثه‌ها باعث بهداشت دهان و دندان و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی می‌شود. افرادی كه دچار بیماری‌های دندان یا لثه هستند، دو برابر بیشتر نسبت به دیگران، در خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند.

چه افرادی بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی از طریق عفونت لثه هستند؟

بیماران مبتلا به بیماری لثه مزمن مانند ورم لثه (آماس و التهاب لثه دندان) یا بیماری پریودنتال پیشرفته بالاترین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ناشی از عفونت لثه را دارند، به خصوص اگر این عفونت و درد نادیده گرفته شده و کنترل نشود؛ زیرا با ورود ضایعات مزمن در اطراف ریشه دندان به جریان خون، رگ‌های خونی آلوده می‌شود و با افزایش آزادسازی پروتئین واکنش سی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و حتی سکته قلبی افزایش می‌یابد.

راهکارهایی برای جلوگیری از عفونت لثه و بیماری قلبی

عفونت و تورم لثه به راحتی قابل‌درمان است و با درمان آن، روند زودهنگام شروع بیماری لثه را می‌توان برعکس کرد. با دنبال کردن دستورات زیر می‌توانید با درمان تورم، وضعیت لثه‌ها و دهانتان را دوباره به حالت سلامت برگردانید.

با تکنیک درست، مسواک بزنید

با شدت کمتری مسواک بزنید تا به بافت دور دندانتان آسیبی وارد نکنید. چنین کاری باعث تورم لثه می‌شود. مورد دیگری که متخصصان معتقدند با رعایت آن می‌توانید از آسیب زدن به لثه جلوگیری کنید این است که از مسواک‌هایی با موی نرم و نایلونی استفاده کنید. مورد آخر این‌که مسواک را با حرکاتی نرم و ملایم به سمت عقب و جلو حرکت دهید.

بیشتر نخ دندان بکشید

برای جلوگیری از عفونت لثه ، با نخ دندان کشیدن می‌توان ذره‌های غذایی که بین دندان‌ها گیر کرده را پاکسازی کرد. این کار باعث افزایش تدریجی پلاک و تاتار دندان می‌شود که کمبود هر کدام از این دو مورد منجر به بیماری و تورم لثه می‌شود.

نخ دندان را هم با ملایمت میان دندان‌ها بکشید تا باعث تورم نشود. با دقت، نخ را میان دندان ها بکشید و مواظب باشید نخ به سمت پایین و لثه‌هایتان نرود تا به آن‌ها آسیب نرساند.

استفاده از بهترین دهانشویه برای التهاب لثه

شستن دهان، ذرات و خرده‌های غذا را از بین می‌برد. با از بین رفتن ذرات غذا، کربوهیدرات موجود در موادغذایی هم از بین می‌رود. کربوهیدرات می‌تواند باعث ایجاد پلاک و در نتیجه، بیماری لثه شود. پس مهم نیست که کجا باشید، همیشه و در هر مکانی، پس از هر وعده غذایی، دهانتان را بشویید.

هم‌چنین مهم است که برای انتخاب دهان‌شویه، فرمول شیمیایی متناسب با لثه خود را انتخاب کنید. برخی دهان‌شویه ها، باکتری‌های موجود در پلاک را خنثی می‌کند و نشانه‌های زودهنگام بیماری‌هایی مثل ورم لثه را کاهش می‌دهد.

خمیردندان برای التهاب لثه

فرمول شیمیایی منجصربه‌فرد آن، منبع دقیق مشکل را یافته و با مراقبت از لثه به تسکین سریع آن کمک می‌کند. توجه به لثه، یکی از نکته‌های کلیدی بهداشت دهان و دندان است.

عفونت لثه

از خمیردندان ضد ورم لثه استفاده کنید

برخی خمیردندان ها می‌تواند پلاک‌های اطراف خط لثه را یافته و خنثی کند و به این‌ترتیب قبل از این‌که بخواهد تورم لثه آغاز شود، از بروز آن جلوگیری می‌کند. باکتری پلاک مضر دور لثه حتی قدرت تخریب مینای دندان را هم دارد. توجه به لثه، یکی از نکته‌های کلیدی بهداشت دهان و دندان است.

رژیم غذایی خود را عوض کنید

رژیم متعادل و سالم، می‌تواند به سلامتی بهتر لثه کمک کند. مطمئن شوید که در رژیم غذایی‌تان ویتامین سی و کلسیم کافی وجود دارد. مصرف کافی این دو مورد، احتمال بروز تورم لثه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

میزان استرس خود را کاهش دهید

استرس بالا بر میزان ترشح هورمون‌ها به خصوص هورمون کورتیزول، تاثیر می‌گذارد. ترشح هورمون کورتیزول می‌تواند باعث عفونت و تورم لثه شود. سعی کنید تا جایی که می‌شود میزان استرستان را کاهش دهید.