تعریف دندان‌ نهفته

​​​​​​​​دندان نهفته، دندان خارج نشده ای است که به واسطه یک مانع، از رویش بازمانده و درون لثه مانده است. ممکن است که تنها بخشی از دندان ممکن نهفته باشد، که این به معنی شروع عبور دندان از لثه است. ​

دندان‌های نهفته معمولا علائم واضحی ندارند و تنها با اشعه ایکس قابل تشخیص هستند.

مقاله زیر را بخوانید تا در مورد دندان‌های نهفته و راه های درمان آن ها، بیشتر بدانید. ​

علائم دندان‌های نهفته

​​​​​​​​ممکن است شما هیچ یک از علایم زیر را در خود مشاهده نکنید. با این حال، علائم یک دندان نهفته عبارتند از:

• التهاب و خونریزی لثه.
  • بوی بد دهان. ​
  • احساس نوعی طمع بد در دهان.
  • ناراحتی در باز کردن دهان. ​
  • احساس درد در زمان باز کردن دهان،جویدن و گاز زدن. ​

هریک از علائم بالا ممکن است هفته‌ها و ماه‌ها ادامه داشته باشند. ​​​​​​​​

دلایل نهفته شدن دندان

​​​​​​​ وقتی که در دهان شما فضای کافی برای رشد دندان وجود نداشته باشد، دندان شما نهفته می شود. این امر، معمولا در اثر عوامل ژنتیکی یا ارتودنسی رخ می دهد. ​

کدام دندان‌ها بیشتر در معرض نهفته شدن هستند؟

​​​​​​​​معمولا دندان‌های عقل، که آخرین دندان‌هایی هستند که در سنین ۱۷ تا ۲۱ سالگی رشد می‌کنند، بیشترین میزان نهفته شدن را دارند. ​

دندان‌های عقل یا “دندان‌های مولر سوم” زمانی شروع به رشد می کنند که، رشد فک تکمیل شده است و ممکن است فضای کافی در دهان و فک برای قرارگیری آن‌ها، وجود نداشته باشد . دندان‌های عقل خیلی کاربردی نیستند، به همین علت معمولا در صورتی که مشکلی برای فرد ایجاد کنند، کشیده می شوند. افرادی که فک کوچکی دارند، به احتمال زیاد، دارای دندان‌های عقل نهفته نیز هستند. ​

دومین دندان‌هایی که در معرض نفهته شدن هستند، دندان های کانین فک بالا هستند که به آن‌ها دندان‌های نیش نیز گفته می‌شود. از آنجایی که این دندان‌ها بر خلاف دندان های عقل، کاربرد و اهمیت قابل توجهی دارند. معمولا کشیده نمی شوند، و سعی می شود که آن ها را به بیرون از لثه هدایت کرد.​

درمان دندان‌های نهفته

​​​​​​​​در صورت مشاهده علایم، هر چه زودتر به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. آن‌ها با معاینه و گرفتن اشعه ایکس از دهان شما، علت این علایم را بررسی می کنند. سپس اگر دندان نهفته داشته باشید، آن‌ها در مورد مزایا و معایب درمان با شما صحبت خواهند کرد . ​

گزینه‌های درمان:

​​​​​​​​نظارت منظم

​​​​​​​​اگر دندان نهفته شما عوارض خاصی نداشته باشند، ممکن است تنها نظارت بر آن کافی باشد.  در این روش، به جای بیرون آوردن دندان با جراحی، دندان‌پزشک شما به طور منظم بر آن ها نظارت خواهد کرد. ​

اگر توانایی رفتن به مطب برای معاینه های منظم را داشته باشید، این روش، روش آسانی محسوب می شود.

​​​​​​​​جراحی

​​​​​​​​در صورتی که دندان نهفته، به خصوص دندان‌های عقل، بر دندان های اطراف خود تاثیر منفی گذاشته یا باعث بروز درد و عوارض جانبی دیگر شود، ممکن است دندان‌پزشک تصمیم به بیرون آوردن دندان نهفته با جراحی بگیرد.

جراحی دندان نهفته، یک جراحی سرپایی بوده و شما می‌توانید در همان روز به خانه بازگردید. این جراحی تحت بی‌حسی موضعی انجام شده و معمولا بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه به طول می انجامد. معمولا زمان بهبودی افراد پس از این عمل بین ۷ تا ۱۰ روز است، و احتمالا ظرف چند روز قادر هستید تا به سر کار یا مدرسه برگردید. ​

ابزار کمکی در عمل

​​​​​​​​برای عبور دندان‌های نهفته نیش از لثه، برای بهتر انجام شدن عمل، می توان از برخی ابزار های کمکی مثل بریس ها و براکت ها استفاده کرد. همچنین گاهی اوقات، ممکن است دندان هایی که مانع راه دندان نیش هستند نیز کشیده شوند. این روش‌ها بر روی افراد جوان تاثیر بیشتری دارند. ​

در صورت عدم عبور دندان از لثه، دندان نهفته باید کشیده شده و با ایمپلنت یا پل دندانی جایگزین شود. ​

مشکلات و عوارض ناشی از دندان‌های نهفته

​​​​​​​​از آنجا که دندان‌های کاملا نهفته، کاملا در زیر لثه مدفون هستند، امکان نگهداری و بهداشت آن ها وجود ندارد و از طرفی رعایت بهداشت دندان های نیمه نهفته نیز، دشوار است. این امر دندان های نهفته را در معرض بیماری های دندانی گوناگونی قرار می‌دهد، از جمله:

ایجاد حفره در دندان

• ​​​​​​​​پوسیدگی
  • ​​​​​​​​عفونت
  • ​​​​​​​​ازدحام و شلوغی دندان های اطراف
  • ​​​​​​​​ تشکیل کیست که به ریشه دندان های مجاور و استخوان آسیب می رساند.
  • ​​​​​​​​جذب استخوان یا دندان‌های مجاور.
  • بروز بیماری های لثه.

​​​​​​​​تسکین درد دندان‌های نهفته

در صورت درد بخاطر دندان های نهفته، می توانید از انواع مسکن ها استفاده کنید. آسپرین یکی از موثر ترین دارو ها برای تسکین درد خفیف تا متوسط دندان است. اما توجه کنید که آسپرین به علت افزایش احتمال ابتلا به سندروم ری، برای افراد زیر ۱۸ سال، مناسب نیست.

هم چنین می توانید برای کاهش التهاب و درد از آب نمک گرم و یا یخ استفاده کنید.

​در صورت عدم کاهش درد با داروهای خانگی، پزشک برای شما مسکن تجویز خوهد کرد. توجه کنید که استفاده از مسکن ها و روش های خانگی بیان شده، تنها در کوتاه‌مدت میسر است و حتی با تسکین درد نیز، باید حتما به پزشک مراجعه شود. اگر دندان نهفته باعث ایجاد درد ‌شود، به احتمال زیاد باید از طریق جراحی و یا روش های دیگر درمان شود. ​

نتیجه

​​​​​​​​دندان‌های نهفته همیشه دردسر ساز نیستند و در برخی موارد تنها نظارت بر آن ها کفایت می کند. اما، گاهی اوقات، باید برای پیشگیری از عفونت، آسیب به دندان‌های دیگر و …، با جراحی یا روش های دیگر بیرون آورده شوند . ​

معاینات منظم دندان‌پزشکی از سنین پایین می‌تواند به تشخیص زودهنگام دندان های نهفته و تعیین برنامه درمانی برای آن ها کمک کند. ​